٢٦‏/١٠‏/٢٠٠٧

جرح ذو حدين


جرح حررني من جرحي
جرح هزم نبض قلبي
جرح مزق أزهاري
جرح أضاع أحلامي
جرح أسقط أمنياتي
اتصير وضيعة لأيامي
ودمعة تنزف في أوراقي
وآه تحرق أعماقي
لأبقى بقايا رماد
تاهت ذراته مع رياح الفساد
فماذا أجنيت أنت وكيف صار الحصاد؟
وماذا عن الحساب وكيف سيتم السداد؟

قد تكون كلماتي
صدى في صمت الحكايات
قد تكون ألحاني
أشعارا تغنى في سما الأهات
قد تكون خطواتي
عبثا في زمن المتاهات
تخطو خطاها ولا تدري المسافات
تضل سعيها في ظل الذكريات
وتمحو رنينها مع دقات الساعات
فلا تسألني شيئا عن الأمسيات
فأنت من تجاهلتها في كذب الأغنيات
وصارت أماني وذكرى أمنيات
صرت أغنيها وأرددها في روايات

لا أدري
هل كنت لي خير نعمة
أم حقا شر نقمة
بفضلك صارت جروحي بارده
وأيامي في الهوى ضائعة
وليالي قضيتها من عمري زائفة
أبكي عليها اليوم بأعين نادمة
ودموع تفر مني بسببك ثائرة
على قلب صارت دقاته أمواج غادرة
على جروح جميع فصولها ممطرة
هل عايشت نفسك وقد صارت عليك قاسية؟
هل قضيت ليلك تنزف حنينا على عهود راحلة؟
هل سئمت يوما من تضميد جروح قاتلة؟
هل فكرت أن تكتب في يوم الحكاية؟
وتضمها بروح عند المخاض لتكون البداية
وتنزفها دما ودمعا حين يخط القلم النهاية
لا تتعجل وتجيب عن التساؤلات
فهناك المزيد من الأستفهامات
ولكن يكفيك بأن تكون الأجابات
بالنسبة لي لا تتعدى نعم
ولكن للأسف بكل ندم
بكل ألم

ملحوظة مش شرط تكون كلماتي دي نتيجه تجربة شخصية عشان تعليقات كتير بتجيلي بتوجه الكلام ليا كصاحبة التجربة دي والمدونه دي عليها رقابة شديدة من البيت عندي فالتعليقات دي بتجيبلي الكلام وهتوديني ان شاء الله في داهيه ... حتى لو كانت نتيجة تجربة شخصية فاستروا عليا والنبي
بصراحه التعليقات دي بتفيدني كتير بس بلاش الكلام يكون متوجه ليا شخصيا

هناك ٤١ تعليقًا:

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

ياخبر .. دا أنتي فعلا طلعتي زي ماقولتي
ماخفى كان أعظم

دا مش أعظم بس لا ده كمان اروع

لا والله ياسهر فعلا رائعة رائعة رائعة .. وأنا عشت معاها بجد

وفعلا موهبتك جميلة بجد أنتي نجحتي في صياغتها وامتعتيني باوازانها و كلماتها الرائعة

ياخبر .. مدونتك عليها رقابة شديدة من البيت
طيب ماأنتي كده مش هتعرفي تنفسي براحتك
ماتخافيش ياستي احنا هنستر عليكي ومش هنفضحك .. بس هنعمل حاجة بسيطة اوي

هنساعد في ان مدونتك تتشمع في اقرب وقت
ههههههه

تحياتي ليكي
ولموهبتك

abo salah يقول...

أيه دا

دا أنا كنت اول تعليق وماعرفتش بسبب
الكومنت مودريشن اللي انتي عملاه

افتكرت اني حد قبلي كان معلق وانتي لسه ماشوفتيش

يالا ياستي حلال عليكي
بس خليكي فاكراها وتشيلى جميلي دا على رأسك من فوق

تحياتي

قطوف يقول...

وكمان بتقولى شعر
بس كلام جميل واحساس عالى
اهنيك عليه
بوست رائع

واحده من الناس يقول...

عوده قويه بعد غيبه
ايه المواهب الخفيه دي يا بنتي
لا بجد أبدعتي
حلوه موووووت
Go On>>>
وقلبي معاكي يا متراقبه

dr.Roufy يقول...

الله ياسهور كلمات رائعة واحساس عالى

وماتخافيش ياباشا هانستر عليكي أهو

والمدونين لبعضيهم يا أختي
:)

وحشتينا ياقمر

sahr يقول...

ابو صلاح
انا كنت بهزر والله لما قلت وماخفي كان اعظم
ومتشكرة جدا جدا على الكلام الجميل دا
وعلى فكرة انا مشروع شاعرة فاشلة بس اهي حاجة بلاقي نفسي فيها وخلاص
انا مش عاوزاك تقلق خالص ممكن تصحى في يوم تلاقيها متشمعه عادي يعني بس انا لازم اشوف حل في الموضوع دا
انا مش بغلب

sahr يقول...

ابو صلاح
ايه هتذليني يعني ولا ايه عشان اول كومنت ؟
انا شايله جميلك فوق رأسي فوق فوق اوي ماتخافش مش بنسى
ومردوده لك ان شاء الله
متشكرة جدا ليك كاول كومنت بجد

sahr يقول...

سي السيد
اهي حاجة كده على قدنا بنطلع بيها اللي جوانا
متشكرة جدا على مرورك وتعليقك الجميل
تحياتي

sahr يقول...

أوشة النعنوشة
علطول ودايما نعنوشة في كل المدونات
متشكرة ليكي
والحمد لله انها عجبتك

sahr يقول...

dr.Roufy
اهلا بيكي
ومتشكرة لمرورك
اه والنبي استروا عليا لغاية ما نشوف لها حل

sahr يقول...

dr.Roufy
اهلا بيكي
ومتشكرة لمرورك
اه والنبي استروا عليا لغاية ما نشوف لها حل

البِـئرُ والظمّأْ يقول...

جميل يا سهر بجد
عجبني اوي اهتمامك بالاوزان


على فكره انا بصيت يمين و شمال قبل ما اتكلم
يعني محدش شافني

.
زبــزي

son's egypt يقول...

السلام عليكم
داما الانسان بيخدع من يثق فيه
ودايما من ينخدع في شخص ما بتتكون لديه راواسب سلبيه تجاه اشخاص كثيرة ويصعب عليه في بعض الاحيان التخلص منها

البنت الشلبية يقول...

ازيك يا قمراية
مش شرط ان الكلام يكون ناتج عن تجربة شخصية ليكى
دى موهبة وهواية
يعنى ممكن تكونى مثلا استوحيتى الكلمات من فيلم او قصة اتحكتلك
عامة هيا فعلا كلمات جميلة واحساس رائع
سلام

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

قد تكون كلماتي
صدى في صمت الحكايات

المعنى ده وما يليه رائع جدااا وعميق اوي وحسيته فعلا

تسلم ايدك
انتي فعلا موهوبة

Unknown يقول...

كلماتك جميلة يا سهورة

ولو قريتى أكتر كمان فى دوواين الشعراء القدام زى شوقى و حافظ و البارودى حتكتسبى خيال و تشبيهات زى ما كان مدرس العربى بيقولى


كلامك جميل تحياتى

Fahd يقول...

احساس حقيقي
يكفي اني حسيته
قد اكون متحفظ نوعا ما علي بعض الافكار
ولكن هذا رأيي
اشكرك علي احساسك

ولــــــــــو يقول...

الى من يهمه الامر
الكلام روعه
الاحساس تحفه
التجربه قاسيه
وطبعا انا متأكد ان دي مش تجربه شخصيه
تمام كده
قمه التمويه اهوه
بجد فعلا روعه
يسلم احساسك

Muhammad Mammdouh يقول...

بقولك اية انتى عارفة لما حد بيزنقنى فى الكلام بعمل اية بقوم راكب الفيل بتاعى على طول واعمل هندى وتسلم دماغك وبعدين ايدك

تامر حسين يقول...

في موضوع جديد مستنيكوم

غير معرف يقول...

كلمات في الجون واحساس معبر تسلم ايدك وانتقائك لكلماتك التي تعبر عن شعور نسال الله الا يشعر به احد يارب

أبوسويلم يقول...

هى الحياة ايه غير مجموعة من الاسءلة والاستفهامات اللى غالبا مش بنلاقى لها اجابة
ودائما الاجابة الحقيقية بتكون داخل الواحد مننا
بس هو يدور صح وهو هيعرف
سلام

أحمد العربي يقول...

بفضلك صارت جروحي بارده
وأيامي في الهوى ضائعة
وليالي قضيتها من عمري زائفة
أبكي عليها اليوم بأعين نادمة
ودموع تفر مني بسببك ثائرة
على قلب صارت دقاته أمواج غادرة
على جروح جميع فصولها ممطرة
---------
علي طريقة ماجدة الرومي كلمات ليست كالكلمات
اعتقد انها ليست كلمات عادية
ربما كما ذكرتي لم تعبر عن تجربة شخصية
ولكنها اكيد تعبر عن احساس شخصي
احييك فعلا علي تلك اللحظات الجميلة اللتي عشتها وانا اقرا موضوعك
تحياتي

DoMaLaYs يقول...

مفيش كلام اقوله

غير انها


رووووووووووعه

Coca يقول...

يمكن الناس دايما بتقول ان الابداع بيطلع من الظروف الصعبه بس بالعكس
زي ما نتي ابدعتي كده من غير ما حاجه
روعه

بنت الاسلام يقول...

انه الحب ياعزيزتي

باهاته وافراحه


بالامه وجماله


انه

الحب

كاميليا بهاء الدين يقول...

قالت .. الجرح ليس جرحى
فباركوا لى،، انه دمع فرحى
وقالت.. الآلم ليس آلمى
فلا تشعروا بهمى
آدمت القلب .. إتهمت الحب
ثم قالت انه كلام من وراء القلب
واستروا عليا،، احسن اتعرض للضرب

تحياتى لكاتبة تتمتع بإحساس رائع ومشاعر فياضة

تحياتى لك ولمدونتك الحلوة

كاميليا

kafrawy يقول...

بجد


لسة فية كدة

واحده من الناس يقول...

كانت فين المواهب دي
كلامك حلو قوي
وغيبتك كانت طولت ووحشتينا
بس راجعه بقوه
تحياتي

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

اهلا يا سهر
عدوة بعد غياب طويل
والسبب
كان اولا طبعا النت
ثانيا كان فيه حولى 2000 فيرس
على الجهاز بس راحوا الحمد لله

طالما فيه رقابه
يبقى هخلى الكلام مرة تانيه

من حق
رابعة نوعيه حاسب الى
اوك

تحياتى

real love يقول...

انا بقى مش هاعمل نصيبة ولا حاجة
انا هارد بإهداء ممكن
ولا دا كمان يعمل مشكلة وبعدين انابنت البيت مش هايقلق من حاجة
............
جرح يموت جرح
عشان يحي جرح أكبر
جرح في الأعماق
جرح يميت بالإغراق
جرح يزلزلنا
جرح يمهل الموت ليقتلنا
ضرخة من الأعمال
صرخة من الإغراق
صرخة تطلب النجاه
ولكن من يمد يه يغرقها
فقد جنى منها فرحة الإنتصار
انه خبير في الإغراق
أنه خبير في العذاب
معتاد للجراح
اعرف ان كلماتى ليس لها أثر عليك
كلماتى صدا في صحراء
لا يسمعها سوا أنا والرمال
وقد تكون ضوء في عز النهار
لا يلتفت لها أحد ولا يبالى لجرحها
وقد أكون جرح يسيل دماه من القلب
وأنت تتلهف لتداوى جراح أخرى
لتوقعها في العذاب
عذاب الفراق
وعذاب الاشتياق
فقربك عذاب
وبعدك عذاب للعذاب
......ز
كل سنة وانتى طيبة بمناسبة عيد الحب وانا جاية أعزمك على حفلى لعيد الحب لأنك من أحب فأحتفل معكي بعيد الحب وانتظرك على اخر بوست
..
ريال لف

aboelmelook يقول...

Welcom Back ^ S.a.h.r ^ ...

عوده حميده وقويه لزمن الفن الجميل أنا كنت متابع المدونه من يوم الوقفه وملقيتش جديد في المدونه واستنبطت بذكائي الخارق :) ان انتي معونتيش بتفتحي عشان هتلاقيكي لسه بتقضي العيد اصل انا بصراحه معرفش العيد كام يوم عندكم في دمياط :)

أكيد انا بهزر عشان انا عارف انك معونتيش بتفتحي المدونه عشان ظروف الجامعه ودراستك

بس انا برضوا فضلت متابع للمدونه
علي أمل ان العيد يخلص في دمياط والحمد لله خلص :)

ومصدقتش عيني لما لقيت البوست بتاع كارت المعايده اتغير واتحط مكانه كلام يعجز اللسان عن التعبير باي كلام يوصف روعة ما كتبتيه

(ما شاء الله عليكي خمسه وخميسه)

وبعدين انا مش هفضل أقول كلام ومديح للي بتكتبيه يكفي ان الواحد يقرأه ويستمتع بيه ويعرف شخصيه الانسان اللي بيكتب ده من خلال كلامه سواء كانت تجربه شخصيه او حاله بتتقمصيها وتفرزيها لنا في هذا الفن الرائع


- ومزيد من التوفيق -

سلام

الطائر الحزين يقول...

بداية التجربة الشعرية ليس شرط ان تخص قائلها لكن على الاقل تخص أحد تفاعل لأجلة سواء على البعد او القرب فانتقلت التجربة له شخصيا

يعنى هنتكلم عليكى هنتكلم عليكى


كل الجراح لها حدين
حد فى قلوبنا وحد أخر يكسبنا خبراتت جروحنا

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

أزيك ياسهر ؟ عاملة أيه ؟
أيه يابنتى فينك ؟
مش عوايدك تتأخرى كده

عامة أنا جيت أوفي بوعدي
ياستي أنا كتبت بوست

وعشان ماتقوليش دا بيكدب عليا
هوه الصراحة تمهيد لبوست مش البوست نفسه

يالا وابقي طمنينا عليكي بقي

تحياتي

غير معرف يقول...

حلوه ورائعه بجد وعجبتنى المقدمه

klmat يقول...

انا اول مره ادخل المدونه
والحمد لله انى اكتشفتها
شعرك رائع واحساسك مرهف
خلانى عشت الحاله لصدقها
وحتى تحذيرك فى الملحوظه دمه خفيف
زى القرموطى لما يسبكها
ماشاء الله عليكى
تمنياتى بمستقبل باهر
تحياتى لك

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
انا بوجهه الكلام ليكى لانك صاحبت الكلام واكيد احسستى بنفس احساس الكلام او صاحبته الوحى بهذا الكلام
واقول لكى
جرح شفا جرحك
جرح ضاعف نبضات قلبك
جرح روى ازهارك
جرح افاقك من احلامك
جرح انار امنياتك
ما احلا الجراح التى نتعلم منها وتنير لنا الطريق وبدل ان تكسرنا تجعلنا اكثر صلابه
فمن باع العهود
فى حياتك ليس له وجود
الحب عزه للانسان وليس لاذلاله
تحياتى
سلام

sahr يقول...

Meekness
اهلا بيكي ياجميلة
بس شافوكي والله
*************

son's egypt
صح عندك حق
انا معاك
***************

البنت الشلبية
منوراني والله علطول
ايوة مش شرط بس يلا بقى اعمل ايه امري لله
********************

آلام وآمال
الحمد لله انها عجبتك وعرفت اوصلك احساسها
منور المدونه
***********************

عاليا حليم
والله بحاول اقرأ بس المشكلة ان مفيش عندي وقت
بس هاحاول لازم يعني
******************

fahd
طيب الحمد لله انها عجبتك
نورت المدونه ومستنياك تاني
******************

ولــــــــــو
منتهى التمويه
تمام كده
نورتني والله
**********************

mo7amed mamdo7
بتركب الفيل واللي معندوش فيل يعمل ايه؟
هو مش مهم بس بتسمع كلمتين بايخين وخلاص
**********************

تامر حسين
طيب سلم بس الاول
على العموم ماشي
واهلا بيك في المدونه
***********************

قلوب حائرة
الحمد لله انها عجبتك
ويارب محدش يحس الاحساس دا ابدا
**********************

sahr يقول...

أبو سويلم
تفتكر هنلاقي الاجابه جوانا واحنا اللي بنتعب نفسنا في البحث عنها؟
***************

أحمد العربي
اهلا بيك في المدونه لاول مرة
الحمد لله انها عجبتك
ومش اوي كده دي شوية تخاريف
*******************

DoMaLaYs
وانا كمان مفيش كلام اقوله غير
شكرا اوي ليك
****************

coca
شكرا اوي ليكي ولاكلامك الجميل دا
نورتي المدونه
****************

بنت الاسلام
ايوة
انه الحب
بس الاصح
انه الوهم
*************************

كاميليا
تحياتي انا ليكي وللكلام الجميل بتاعك
منورة المدونه والله
****************************

كفراوى
للاسف فيه كده
*********************

بلا عنوان
متشكرة جدا ليكي
الغيبة والله غصب عني
انا لو عليا مش هتأخر خالص

sahr يقول...

بتاع العسل
الواحد معدش عارف يعمل ايه شويه النت وشوية الكمبيوتر
يلا لينا ربنا بقى
حكاية الرقابه دي هتتحل قريب ان شاء الله
تربية نوعية الكلية اللي كانت المفروض مدرسة اصلا
انا واحده قريبت اوي ي كانت برده نوعية حاسب الي خلصت واتجوزت وقاعده في البيت مش لاقية شغل خالص
انا مش قصدي احبطك او اضايقك او اخلي اليأس يتسللك بس دي الحقيقة
*****************


real love
هارد عليكي واقولك ايه
مفيش حاجة ارد بيها على روعة كلماتك
*************

aboelmelook
يابني احنا نختلف عن الأخرين
كل حاجة عندنا فيها بركة حتى ايام العيد
ومتشكرة جدا على الكلام الجميل بتاعك
اخجلتم تواضعنا
**********************

الطائر الحزين
اهلا بيك
منورني والله علطول
بس انا اللي اقصده بجرح ذو حدين ان فيه جرح بيكون سبب ألمنا وفي نفس الوقت بيداوي جرح كان موجود قبل منه
او من شدة الم الجرح التاني نسانا الاولاني
فاهم حاجة؟
****************

غير معرف يقول...

ممكن أستغل المساحه دى واعمل اعلان صغير
16 نوفمبريا جماعه..مستنياكو يوم الجمعه الجايه الساعه 8 م..قاعة الحمكمة بساقية الصاوى
هانتقابل ونحضر حفلة لفرقة أيامنا الحلوه..واحده من اكبر التجمعات البلوجرية المهمه
تعالوا وقولوا للحبايب