٠١‏/١٠‏/٢٠٠٧

بائع الأوهام

كل سنة وانت طيب ... بائع الأوهام
१/१०/२००७ عيد ميلاد بائع الأوهام
بائع الأوهام بيداوي جرحه بجرح غيره وبيبع الأوهام على إنها أحلام
وبهدي البوست دا ليه




عذرا ... بائع الأوهام
قد جئت إليك بسؤال هام
ظل يؤرقني الليل حتى المنام
قد كانت لي معك بعض الأحلام
نسجتها بيدي معك لأحيا بها الأيام
ولكنك نسيتها فزرعت بها الألام
ألم يراود قلبك شئ من الحنين
ألم يأتيك مع القمر نداء الأنين
يبكي على عمر ضاع في غبار السنين
ألم تسمع صرخة قلبي السجين
خلف قضبان الليل الحزين
يصرخ في صمت ظلم العاشقين


قد قلت لي يوما إنني من الأصدقاء
فما من سبب لمكر أو دهاء
فالأمر لا يستحق العناء
فصدق قلبي النداء
وبادلك الهوى والرجاء
وبنى معك قصور حتى السماء
وزرع بيديك ورود بالصحراء
حقا ... قد كان يحلم بالمحال
فما من قصور أو ورود سوى بالخيال
فصارت القصور رمال من سراب
وعاد قلبي يتوارى في التراب
كما كان قبل أن أنبش ذكرى الأموات
وأبعثه ثانية للحياة
ليتذوق من مرارة الدنيا
ويصدم بغدر الأصدقاء
ويطعن بخنجر الأحباب
أما الورود
فقد كانت صبا عمري
نزعتها لأزرعها في درب غير دربي
حتى جاءت رياح عصفت بها وبعشقي
فضاعت ورودي مع رياح غدرك


حقا ... أخجل من هذا القول
ولكنه حقيقة الأمر
بعدك صارت يتيمة هي الفرحة
قبل أن ترسم على شفتيي بسمة
أجدها تفر من عيني دمعة
كتبت بخداعك البداية
ووقع دمعي النهاية
وقلبي شهيد الرواية

هناك ٥٠ تعليقًا:

فى القلب يقول...

الله يا سهر مكنتش أعرف أن عندك الموهبه الرائعه دى حقيقى

أنا حتى الان لا أستوعب كيف ان أمرأه تحب رجل كل هذا الحب حتى أنها تتذكر تاريخ ميلاده من بعد هجره لها
و كيف أن هذا الرجل لم يحس بكل هذا الحب


عجبى

emy يقول...

سهر اوعى تندمى على اى حاجة
بالعكس اى جرح تنجرحيه فى حياتك حاولى تخليه يبنيكى مايهدمكيش

القصيدة حلوة اوووووى

ربنا يوفقك

hoda omran يقول...

احساسك عالى اوى ورقيق واكيد اللى ساب حد بالرقة دى يبقى خسره
وانتى اللى كسبانة
وبجد اى تجربة تمرى بيها ايا كانت مرارتها حاولى تطلعى منها ببناء جزء من شخصيتك

تحياتى ليكى ياقمراية
:)

Desert cat يقول...

ما شاء الله قوة الاحساس واضحة جلية بين السطور
دامت اناملك يا جميل

البِـئرُ والظمّأْ يقول...

سلام الله عليكي يا سهر
دميل جمي جميل البوست ده بجد
قد ايه انتي مشاعرك حلوه و رقيقه قوي
بس بالرغم من ذلك
ما تندميش على حب عشتيه
بالعكس افتكريه بكل لحظاته الحلوه و الوحشه
هيا زكريات اليمه
بس اسمها لحظات عشتيها في حياتك

حسن مشالي يقول...

كلمات معبرة تدل على رقة مشاعرك

هكذا هى الذكريات سواء كانت جميله اومختلطة بالشجن او الالآم
تاتى اوقات وتفرض نفسها لنجترها من جديد
فهنيئا بالذكريات الجميلة ومرحبا بغيرها الذى ساهم فى تشكيل وعينا بقدر ما

تحياتى وتقديرى

Muhammad Mammdouh يقول...

انا هاطول عليكى لانى مبسوط انى لقيت حد بلدياتى جامد اوى كده وكاتب كلام زى الفل وفنان كبير بس مش عايز الوقع عليكى من حدث زى ده يكون شديد كده انتى كبيرة وفاهمة الى انا اقصدة واديكى اتعلمتى حاجة جديدة ولسة الدنيا واسعة هاتقبلى كتير وتعرفى كتير وكل سنة وانتى اطيب واطيب

Muhammad Mammdouh يقول...

اول حاجة انامبسوط ان فى حد بلدياتى جامد قوى كده كنت عايز اقولك انك كبيرة وفاهمة وحاجةزى كده متوقعكيش ده تقويكى انتى لسة العمر قدامك بدرى هاتقبلى ناس وتشوفى ناس وكل سنة وانتى اطيب واطيب ورمضان كريم

واحده من الناس يقول...

أسلوبك حلو واحساسك عالي قوي
كتبت بخداعك البداية
ووقع دمعي النهاية
وقلبي شهيد الرواية

تحياتي

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

الله
جميلة اوي الكلمات بجد ومعبرة جدا
ومن غير اطناب ولا زيادة ملهاش لزمة
كل كلمة في مكانها صح وكل معنى في الابيات واضح وجميل

تسلم ايدك
انتي فنانة
ومنتظرين المزيد من الجمال ده
تحيتي ليكي

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

ازيك يا سهر عاملة أيه؟
وأيه الشغل العالي ده يابنتي؟

دا أنتي طلعتي موهوبة

كلماتك جميلة و معبرة

بس مش عارف ليه؟
الكلمات بتحمل نبرة حزن و شجن

مهما كانت التجربة فهي مش نهاية العالم ، متندميش علي الفات لأن اللي جاي أن شاء الله احلي

ومن رحمة ربنا علينا رزقنا بنعمة النسيان

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة

dr.Roufy يقول...

ياه يا سهر

ايه الاحساس دا؟
وايه الشجن دا؟

بجد عالية قوي..وفعلا دخلت قلبي كل كلمة هنا

غير معرف يقول...

بجد انتى هايلة يا سهر
واسلوبك جميل
بس
لو عايزة تهتمى بالشعر اكتر لازم
تقرى فى علم اسمه العروض
وهو علم اوزان الشعر
دا هايفيدك قوى وها يطور من موهبتك
اللى مافيش فيها شك

Doba يقول...

جميلة كلماتك تعبر عن احساس رقيق وعالى فى ان واحد

تحياتى
هبة

sahr يقول...

في القلب
نورتيني ونورتي الدنيا كلها
الحب بيعمل المعجزات

sahr يقول...

ايمي
شكرا على النصيحة الفاليه دي
نورتيني

sahr يقول...

همسات
متشكرة جدا على الكلام الحلو دا
نورتي مدونتي المتواضعه
كل سنة وانتي طيبة

sahr يقول...

Desert cat
ربنا يخليكي
نورتي المدونه ويارب متكونش دي اخر زيارة ليكي لمدونتي المتواضعه
كل سنة وانتي طيبة

sahr يقول...

زيزي
علطول منورة
متشكرة جدا على الكلام الحلو اللي انا مش قده
وشكرا برده على النصايح الجميلة دي بس اكيد مش اجمل منك
كل سنة وانتي طيبة

sahr يقول...

حسن مشالي
نورت المدونه
وزي ما انت قولت زكريات وبتفرض نفسها
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

mo7amed mamdo7
ياسيدي طول براحتك
المدونه مدونتك وادينا طلعنا بلديات
متشكرة على الكلام الكبير دا
نورت المدونه ويارب ماتكونش دي اول واخر زيارة ليك
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

بلا عنوان
الحمد لله انها عجبتك
ومتشكرة جدا
كل سنة وانت بخير

sahr يقول...

آلام وآمال
ياااه كل دا
ماتتصورش تعليقك اسعدني اد ايه
تسلم ايديك انت
نورت المدونه
كل سنة وانت بخير

sahr يقول...

ابو صلاح
اهلا بيك في المدونه نورتها
انت يابني لسه شوفت حاجة
وما خفي كان اعظم
الدنيا بكرة هتخرب بسببي
ومتشكرة جدا على النصيحة دي
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

dr.Roufy
نورتي المدونه
انا سعيده جدا انها عجبتك
كل سنة وانتي طيبة

sahr يقول...

حازم ربيع
منور المدونه
انا والله حاولت قبل كده اقرأ في علم العروض والاوزان دا بس مفيش فايده مافهمتش حاجة
لو عندك حل ليا هاكون في منتهى الشكر ليك

sahr يقول...

Doba
منورة المدونه والله
وشكرا على الكلام الحلو دا
كل سنة وانتي طيبة

Echo Of Silence يقول...

بجد احساس عالى قوى
انا ماليش فى الشعر بس اندمجت مع الكلام
وصدقينى مش عارف اقول اية - الناس قالت بما فية الكفاية - وتقريبا خلصوا فيكي كل الكلام- علي راى عمرو دياب - وعندهم حق والله
كل سنة وانت طيبة
وتحياتى

Unknown يقول...

قول يا غندليب واتكلم
عاجبانى جدا
وبتدينى اشارة
مع كل رحلة بنبتديها
نراجع الرحلات القديمة
ونفتكر الغدر والفراق عشان نعمل حسابهم

تحياتى

aboelmelook يقول...

السلام عليكم يا خنساء دميـاط :d

أااااااه خنساء ورابعه العدويه كمان غصبن عن التخين والرفيع

أنا قولتلك قبل كده انك فنااااااانه ومش هقولها تاني بس انا عاوزك تكوني مقتنعه بكده وان انتي عندك موهبه ولازم تحافظي عليها وتنميها بأي شكل
عشان احنا هننتظر منك الكتير

وأنتي ما شاء الله ذوقك حلو اوي في اختيار الكلمات المناسبه وكمان بتستخدمي صور بلاغيه في الأبيات اللي انتي بتكتبيها

وبمناسبه الابيات اللي انتي كاتباها انا لغايه ما انا كنت بكتب التعليق ده كنت مفكر ان الابيات دي نابعه منك نتيجه تقمص شخصيه وترجـمتيها للابيات الجميله دي ومكونتش اعرف ان دي تجربه انتي مريتي بيها

علي العموم أنا مش هقدر اقول اي تعليق علي بائع الاوهام ومش هقدر احكم عليه بس بما انك بتكتبي الابيات الجميله دي انا هبقي متحيز لصفك وهقولك حاجه واحده بس ان ربنا اعطانا نعمه جميله اوي اسمها النسيــان وصدقيني دي ناجحه ميه في الميه ومفعولها يدوم ويدووووم ... واسئلي مجرب


وبعد السلام .. يخلص الكلام

سلاااااااام

real love يقول...

قصتك يا سهر ضمت قلبى مش بس دخلته
عشان هي دي قصتى
ولمن المشكلة ان عيد ميلاده قبل الفلانتاين بيومين تلاتة
كلامك صحى جرح بموته
صحى جرح مش قادرة أتورى منه خلف الجبال
ومفيش جبل لاقيته بعلو قلبي عشان اسخبى وراه
بجد ابدعتي رائعة مليون مرة
.........
ريال لف

No Fear يقول...

السلام عليكم
بجد جميلة قوي

Ranoosh يقول...

السلام عليكم
مش عارفة أقول ايه بعد كلامك الرائع ورأي الكل فيه
المدونة ملفتة من أول لحظة ومميزة بما فيها اتمنى لك التوفيق واسمحيلي اشكر بائع الأوهام لأنه أخرج الابداع الجميل ده وفكرني بقصة صاحبتي والغريبة انها بتستمتع بقصتها جدا وبتفتكر اللحظات الحلوة فيها لتشعرها بالسعادة واللحظات الأخرى لتتفادى تكرارها
ويبقى الحب ألذ خطيئة يعيشها المحب

sahr يقول...

Echo Of Silence
اهلا بيك في المدونه
نورتها والله
انا متشكرة جدا وسعيدة جدا جدا لان كلماتي عجبتك
ويارب ماتكونش دي الزيارة الاولى والاخيرة
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

واحد مش فاهم حاجة
ازاي هتعمل حساب الغدر والفراق؟
قولي
خد ثواب فيا
تحياتي

sahr يقول...

aboelmelook
الخنفساء ورابعة العدوية مرة واحده الله يكرمك
فنانه ايه والكلام الكبير دا انت بتتكلم على مين
انت كده هتخليني اخد مقلب في نفسي وهاسوق فيها ومحدش هيبقى قدي
بالنسبة للتجربة الشعرية بلاش رحت في داهية
منور
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

real love
بصي كفايه اني عرفت اضم قلبك
كفاية اوي

sahr يقول...

No Fear
وعليكم السلام
المدونه منورة
الحمد لله انها عجبتك
كل سنة وانت بخير

Unknown يقول...

هاقولك ازاى يا ستى نعمل حساب الغدر والفراق


خليكى معايا

هو انا لو ببنى بيت

وفضلت ابنى لحد مالبيت وصل للدور العاشر
وفجاة وقع البيت

واكتشفت
ان سبب وقوع البيت كان الحيطة رقم 12 فى الدور قم 8

لانها متبنتش متبنتش صح

عشان كدة لما اجى ابنى البيت من تانى

مش هابنى البيت عادى
واخلى بالى بس الحيطة رقم 12 فى الدور 8

لا لازم اخلى بالى من كل صغيرة وكبيرة

نفس الحكاية لما نيجى نبنى علاقة مع اى حد

لازم نخلى بالنا من كل حوائط العلاقة
ومنسيبش فيها ولا فتحة يدخل منها الغدر



اتمنى اكون قدرت اوصل فكرتى
ممكن تختلفى معايا فى الراى
بس انا مقتنع جدا بيها

ابقى قوليلى رايك

sahr يقول...

Ranoosh
اهلا بيكي في المدونه
نورتيها وشرفتيها
انا مبسوطة اوي انها عجبتك
ويارب ماتكونش دي الزيارة الاولى والاخيرة ليكي
وعلى فكرة حلوة اوي ويبقى الحب ألذ خطيئة يعيشها المحب
كل سنة وانتي طيبة

sahr يقول...

واحد مش فاهم حاجة
اوكي انا طبعا بحترم رأيك ووجهة نظرك بس انا ليا رأي تاني
بس هاخليه لبكرة بقى ان شاء الله عشان انا دلوقتي خلاص خارج الخدمة هنجت على الاخر ومش هاعرف اوصلك اللي انا عاوزاه
إلى اللقاء

sahr يقول...

واحد مش فاهم حاجة
انا لما سألتك ازاي اعمل حساب الغدر والفراق مكنتش لاقية ليه اجابه
طبعا انا بحترم وجهة نظرك بس بعد اجابتك على السؤال دا اكتشفت ان السؤال مالوش اجابة
لان لكل لقاء فراق يعني لقاء من اجل فراق
والغدر دا في زمانا دا استناه من اي حد يعني مش هتعرف تعمل حسابه
عاوز تأمن من الفراق والغدر خد الامان الاول من الدنيا
بس
دي وجهة نظري
وربنا اعلم

ولــــــــــو يقول...

اشد الجراح قساوه ما تأتي من اقرب الناس للقلب
لكن مهما كان عمق الجراح فانها تلتئم يوما ويبقى ذكرى تجربه
تترك اتر غائر ف النفس

ماحدش يستاهل البكا

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

من الاخر
محدش واخد منها حاجة
بس احنا منقدرش على زعلك
ولا نقدر نشوف دموعك
دى
ومعلهش اتخرت فى الرد شويه
انتى عارفة الظرووف

سلام

nour el 3ozamaa يقول...

ادعوك لزيارة مدونتي والاطلاع علي قصيدة مبارك يا من ذا الذي في مصر الجديده
شكراا

sahr يقول...

ولــــــــــو
منورني كل سنة مرة
عندك حق كل حاجة بتتحول لذكرى
حتى حياتنا دي بكرة هتبقى ذكرى
كل سنة وانت طيب

sahr يقول...

بتاع العسل
محدش واخد منها حاجة فعلا
يابني مفيش دموع ولا حاجة على ايه يعني
ولا يهمك انا عارفه ومجربة يعني ايه النت يفصل
وكل سنة وانت طيب

sahr يقول...

nourhetler
الدعوة مقبوله
وانا هاروح حالا

son's egypt يقول...

السلام عليكم
صعب علي الواحد انه يحلم ويتمني ان حلمة يتحقق بس لما يصحي وبلاقي انحلمة مجرد سراب واوهام بقفد كل شئ
وده بيكون صعب علي نقس الانسان

Muhammad Mammdouh يقول...

ازيك هى الحكاية بتاعت بائع الاوهام لسة شغالة بقولك اية كبرى الجى وعلى الدى واكيد هاتبقى فى الاوكى وعايزين نشوف حاجةجديدة