١٧‏/٠٩‏/٢٠٠٧

أعترافات

من أول يوم دخلت فيه عالم التدوين وعرفت طريق المدونات اتلقيتها فرصة كويسة إني الاقي نفسي فيها بس مكنتش اعرف ان ممكن في اي لحظة حزن او غضب انسحب وارجع تاني اكتم في نفسي فكرت اني اكتب وأقول كل اللي في قلبي بس للأسف انا معرفش اتكلم او حتى احكي عن اللي يضايقني غير لما الموضوع او الازمة دي تعدي
بجد كانت حالة أكتئاب صعبة ... فكرت أن أقفل المدونه واسيب عالم التدوين اتلقيتها كلها محصلة بعضها ومش فارقه معايا في حاجة
وهنا عاوزة اشكر (أبو صلاح ) صاحب مدونة تنفيس هو أي نعم معملش حاجة بس كفاية انه السبب أني انسى فكرة قفل المدونه وعرض علي المساعدة ... انا بشكره جدااا

( ولما ضاقت حلقاتها وأستحكمت فرجت وكنت أظنها لن تفرج ) الحمد لله
بس انا بقى عاوزة اعرف

ليه الطيب في الزمن دا بقى اهبل ؟ وليه نتيجة الخير اللي بنعمله شر وحقد وكراهية ؟ ليه الأخ بيبيع أخوه ليه اللحم بقى بيتباع والدم بقى مايه
طيب بلاش الاسئلة دي
إيه يكون شعورك لما تجري تستنجد بناس من لحمك ودمك ومش تلاقي منهم غير كل نظرات الفرح والشماته



المسابقة الرمضانية
السؤال الخامس
من الحقائق التي تؤكد عليها سورة النساء أن الله عز وجل لا يظلم الناس شيئا وأن أي نقص يحدث لهم هو بسبب أفعالهم ... أذكر ثلاث آيات من السورة تؤكد هذا المعنى


هناك ٢٠ تعليقًا:

بتاع العسل يقول...

بصراحة
انا لسة موصلتش للجزء الربع
اصل متاخر شويه
مش عارف ايه الكسل ده
بس هلاقيها ان شاء الله

وانا رحت للمساوى قبل المغرب
لقيته زحمة اوى
ومش عارف هعمل ايه
....
ربنا يسهل

وبعدين اوى عمرك تفكرى فى قفل
المدونة لازعل منك
وسبيها لله
محدش واخد منها حاجة

تحياتى

hazem shalaby يقول...

تحياتى يا سهر .. كل سنة و انتى طيبة و رمضان كريم .. ايه الكلام الغريب ده تبطلى تدوين .. منين جت الفكرة الغريبة دى وليه .. لا يا عزيزتى فنحن جميعاً ما زلنا فى بدايات الطريق ونحمد الله على فكرة المدونات التى جعلتنا نتعارف جميعاً ونصبح كأننا اسرة واحدة نحكى ما فى صدورنا نفضفض ليرى كل منا نفسه وليراه الاخرين .. استبعدى تلك الافكار الشريرة من رأسك ولا تجعلى اليأس يتسرب الى نفسك ونحن جميعاً تحت امرك اكتبى لنسمع واسألى لنجيب فالصداقة شئ عظيم وانا عن نفسى وجدت فيكم اصدقاء التدوين نعم الاصدقاء ... اما موضوع الناس واحوالهم فكونى نفسك يا عزيزتى ولا تهتمى للاخرين فلو اصلح كل منا نفسه لأنصلح حالنا جميعاً .. تحياتى يا صاحبة العيون الساهرة
اما السؤال الرمضانى ... حأروح اذاكر وارجع اجاوب

maged stephen يقول...

ياريت مش كل حاجة تاخديها على أعصابك

عاشقة الوطن يقول...

السلام عليكم

ازيك ياسهر ياقمر

كل سنة وانتى طيبة وبخيير ياارب دايما

الزمن ده مبقاش زى زمان
الزمن اللى احنا عايشين فيه هتلاقي الاهل اللى خايفين على بعض وهتلاقي اللى ولا يعرفوا بعض عند اول مطب

ومش عارفة ليه بيعتبروا الطيبة هبل
بس ممكن نقول الطيبة عفة وقلب صافي وحياة هادية

ومعلش ياسهر صدقينى فيه كتير بيبيعوا وفيه كتير بيشتروا

خليكى دايما من اللى بيشترى اللى حوالكى
وساعدى انتى اللى يحتاج مساعدة

ربنا معاكى ياجميل

كل سنة وانتى طيبة

ورمضان كريم

حصان بري يقول...

بس انا بقى عاوزة اعرف
ليه الطيب في الزمن دا بقى اهبل ؟ وليه نتيجة الخير اللي بنعمله شر وحقد وكراهية ؟ ليه الأخ بيبيع أخوه ليه اللحم بقى بيتباع والدم بقى مايه
طيب بلاش الاسئلة دي
إيه يكون شعورك لما تجري تستنجد بناس من لحمك ودمك ومش تلاقي منهم غير كل نظرات الفرح والشماته

الطيب غير الاهبل يا سهر
والحد الفاصل انتي بس اللي بتحطيه

ماتخليش موقف او اتنين يغيروا طيبتك الفطريه

اتعلمي منهم صحيح بس اتغيري للافضل مش للاسوا

Yahia يقول...

هقولك اغنية قالها محمد منير من زمااان ومش عايز انسها قال " في البدء كانت كلمت الرب الآله ... خلقة حياة ومنها الخلق اتعلموا .... فأتكلموا ... أتكلموا ... الكلمة ايد .... الكلمه رجل ... الكلمه باب .... الكمله كوبري صلب فوق بحر العبوب ... الجن يا أحباب ما يقدر يهدمه .. فأتكلموا .... اتكلموا

تحياتي

sahr يقول...

السلام عليكم
انا كده بقى اللي بجد هازعل منك . عيب عليك دا احنا ولاد محافظة واحده اقف معايا وحل المسابقة ايه الكسل دا لسه موصلتش للجزء الرابع ليه يعني
وعلى فكرة انا غيرت رأيي ومعدش هاطلب منك حاجة ومش عاوزة مكرونه انا ماما بتعملها احسن من المساوي دا
ولو مش مصدق انا ممكن ادوقك

sahr يقول...

حازم شلبي
والله فعلا اللي خلاني مااقفلش المدونه الصداقه اللي انا اتلقيتها والاصدقاء اللي مش ممكن اعوضهم ابدا
ربنا يخليك دايما
وانا مستنياك تاني

sahr يقول...

maged stephen
شكرا على النصيحه والله انا بحاول اعمل كده
وياليت متبقاش دي اخر زيارة ليك
مستنياك تكرر الزيارة

sahr يقول...

عاشقة الوطن
انا فعلا بعتز بيك وبردودك الجميلة
وانتي فعلا معاكي حق
واهي ايام وبنعيشها
كل سنة وانتي طيبة

م يقول...

هقولك حاجه
من غير ما نتناقش فى فكرة الطيب اهبل ولا عيط
وليه الناس مش بتقدر والكلام ده
هو الواحد لما بيحس انه طيب مش ده بيخليه سعيد
ولا بيبقى سعيد لما الناس تقول عنه طيب حتى لو ماكانش كده؟
وبعدين الناس اللى من لحمنا ودمنا والحاجات دى ممكن نخلى بينا وبينهم الحد الادنى من العلاقه عشان صلة الرحم وخلاص بس اللى يطنشك اديله على دماغه
يعنى سيبك منه
وعشان انتى جارتنا من دمياط وتقريبا فى جامعة المنصوره برضه
هقولك ان بيت الشعر الصحيح بيتقال كده
ضاقت ولما استحكمت حلقاتها
فرجت وكنت اظنها لا تفرج
رمضان كريم
زى الدمايطه بالظبط
مش كده ولا ايه

sahr يقول...

حصان بري
نورت المدونه ويارب متتأخرش علينا كتير كده تاني
وشكرا للنصايح الغاليه وان شاء الله هاعمل بيهم
وكل سنة وانت طيب

sahr يقول...

Yahia
نورت المدونه ويارب تنورها كده علطول
وحلوة فعلا الاغنيه
وادينا بنتكلم
وكل سنة وانت طيب
رمضان كريم

sahr يقول...

محمد الهنداوي
اوك من غير ما نتناقش زي ما انت طلبت انا بحترم رأيك
وشكرا على بيت الشعر
وعلى فكرة انا مش في جامعة المنصورة انا تبعها اه بس مش فيها
نورت المدونه
ومستنياك تنورها تاني
ورمضان كريم

dr.Roufy يقول...

كلامك بجد صادق..وحسيته قوي يا سهر
كلنا بتجيلنا فترة..بنفضل نسأل نفسنا الأسئلة دي
هي ليه الدنيا كدا؟
وليه أنا كدا؟
وليه مش لاقية حد يفهمني حتى؟

لكن ساعتها..بارجع وأقول..احنا لسه عايشين والحياة ماشية وعمرها ما هاتقف

باحاول أقول لنفسي أكيد الدنيا فيها الكويس
يمكن أنا مش شايفاه..لكن هو موجود فيها
لازم يكون موجود
باقول من جوايا يارب..ان كانت حكمتك اني اكون هنا في الدنيا دي ..وانت وحدك الى عارف من جوايا حاسة بايه
خليك معايا..وادي قلبي وروحي القوة واليقين انهم يواصلوا

تحياتي يا قمر

أوشه يقول...

أنـــــــــــا جييييييييييت..مقدرش أتأخر عليكي..
مبن ده اللي يزعلك يا قمر
ايّاكشي يولع ياختشي..
ولا تزعلي ولا تقهري نفسكز.
واعملي بمثل أختشك القائل:

خـد الدنيـا بلذاذه
ولا تقولـــش لمـــاذا
علـى ذاك وهــــــذا...

ماحدّش واخد منها حاجه
ولا حد بينفع حد

بعدين ليه السواد اللي في البلوج ده
ارجعي للخضار أحلى أو اي لون تاني بتحبيه يا قمر..

ونرجع للمسابقه..
السؤال الخامس:
ــــــــــــــ
".....ولو أنهم قالوا سمعنا وأطعنا لكان خيرا لهم وأقوم ولكن لعنهم الله بكفرهم فلا يؤمنون الا قليلا*46* "

".....اذا فريق منهم يخشون الناس كخشية الله أو أشد خشيه وقالو ربنا لم كتبت علينا القتال لولا أخرتنا الى أجل قريب قل متاع الدنيا قليل والآخرة خير لمن اتقى ولا تظلمون فتيلا*77*"

"ما أصابك من حسنة فمن الله وما أصابك من سيئة فمن نفسك وأرسلناك للناس رسولا وكفى بالله شهيدا*79*"

"ومن يعمل من الصالحات من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فأولئك يدخلون الجنه لا يظلمون نقيرا*124*"
سورة النساء

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

معلش ياسهر هوه ده حال الدنيا دلوقتي

بس مش عايزك تتأثري لأن مش كل الناس كده ، ولسه والله في ناس كتير حلوة و جميلة .. حتي وأن كانوا أقل من الناس الوحشة


وحظنا هوه اللي بيوقعنا لاما في ناس مخلصة لاما في ناس وحشة


ولو بتعاني من مشكلة احنا كلنا أخواتك و أصدقائك ، هنقف جنبك و نحلها أن شاء الله

كل سنة وأنتي طيبة

قوليلي أنتي بقي لو كنتي قفلتي المدونة كانت كل الناس أصدقائك دول هيروحوا فين

ده ياسهر أكبر كنز خدناه من التدوين الصداقة الخالية من أي أغراض و مصالح

طبعا أنا فرحتي بالدنيا لاما لقيت أسمي في بوستك الجميل

وأنا لسه عند وعدي .. لو بتمري بأزمة أو مشكلة أعرضيها علينا و هتلاقينا كلنا جنبك

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة
ورمضان كريم

sahr يقول...

dr.Roufy
كلامك جميل ومريح جدا
بس اهي بتبقى وقفات مع النفس وحابيين اننا نتكلم ونفضفض
نورتي المدونه ويارب متبقاش دي اخر مرة
ورمضان كريم

sahr يقول...

اوشة
على رأيك
محدش واخد منها حاجة ومحدش نافع حد
وشكرا على النصيحه الغالية ديش يااختشي

sahr يقول...

ابو صلاح
انا عارفه ان لسه فيه ناس حلوة
بس بتبقى صعبه برده لما يكون انسان غالي عندك اوي تضحي بعمرك عشانه تلاقيه بيتألم من غير ما يتكلم من صدمة اخدها من ناس قريبه ليه من لحمه ودمه وانت مش عارف تعمله ايه مش بيديك حاجة تعملها احساس وحش اوي بالعجز
بس بجد دول ما ربنا معاك ولا يهمك حاجة
(وأصبر وما صبرك إلا بالله ولا تحزن عليهم ولا تك في ضيق مما يمكرون. إن الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون
ومتشكرة ليك اوي