٢١‏/٠٩‏/٢٠٠٧

عزومة

كل سنة وانتوا طيبين
ورمضان كريم
عزومه على افطار جماعي بس على اد ما قسم
ملحوظة ما حدش يسألنى عن الاكل دا يبيقى ايه
واتفضلوا بالهنا والشفاء















اتفضلوا العصير



اتفضلوا الحلو


العزومة دي عملاها على شرف الناس الدمياطية










هناك ٦٧ تعليقًا:

فى القلب يقول...

الله تسلم أيدك يا قمر
شكلك كده طباخه ميه ميه

عموماً الدمياطيه معروفين بالأكل الشهى و الشطاره

فطر عندكم الصائمين و اكل طعامكم الابرار

دكتور كسلان يقول...

اول تعليق

عل فكرة دى تالت مرة ازورك

انت جايبة الاكل من كافيار ولا استاكوزا


سلاااااااااااااااااااااااااااااااااام

Doaa Ebrahim Aaql يقول...

ياااه فتحتى نفسى اوى

وايه الكرم ده
فعلا رمضان كريم


كل سنه وانتى بخير

DoMaLaYs يقول...

الله طبخك جميل

سفرة دايمه ان شاء الله

( بصراحه بوست يجوع مووت )

و شكراً

أوشه يقول...

اخص عليكي يا سهر..
مش كنتي تقولي قبل مافطر..
كنت مسحتلك الصوره قصدي السفره..
على العموم سفره دايمه ورمضان كريم
امووووووووووووووه

الطائر الحزين يقول...

طيب يا ستى ما دامت للدمايطة يبقى الف هنا

احنا هنبص وندو لكم بالهنا والشفا

ورمضان كريم والحمد لله احنا مش هنأكل كل ده علشان نعرف نصلى

بارك الله فيك

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
ايه العزومة اللى تخرب البيت دى
بصلة المحب خروف
واحنا جاين بس علشان صاحبة العزومه
ونفطر بتمره بس
سلام

david santos يقول...

Thanks for posting, very nice


جمال عبد الناصر,

15/1/1918/ - 28/9/1970

The Great, Gamal Abdel Nasser

dr.Roufy يقول...

سهور يا جميل

ايه العزومة الجامدة دي..لا انتي كدا اثبتي لي ان الدمايطة كرما جداااااااا

ربنا يكرمك يابنتي..على مائدة الرحمن الى عملتيها لاخواتك المدونين والمدونات..الغلبانين والغلبانات

:))

بجد تسلم ايدك يا قمر

Mohamed Hesham Safa يقول...

كل سنة وانتي طيبة ...

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

أيه يابنتي العزومة الأوردحي دي ، ينفع كده ؟؟

وبعدين هأكل حاجة مش عارفها ، أيه الأصناف الغامضة دي

بصراحة كده أكتر حاجة عجبتني الحلو
ينفع أحلي عالطول

يجعله عامر ياست سهر

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة

bedo يقول...

ايه ده شكلك دمياطية بجد
مش قصدي حاجة طبعا
بس أصلي افكترت العزومة بجد
بس طلعت للفرجة بس مش للأكل
يا خسارة
يلا مش مشكلة
عموما كأني أكلت والله
هيه برده فتحة نفس على الأكل
مشكورة ياستي

وبخصوص المسابقة سنستأنف من جديد
ومعلش على التأخير
علشان جهازي بعافية شوية
سلام عليكم

البِـئرُ والظمّأْ يقول...

ههههههههه
حرام عليكي بجد جوعتينيييييي
يعني لازم اجي هنا قبل الفطار
وااااااااااااااااااااااااا
بقولك ايهة يا قمر زوريني لان عندي ليكي مفاجأه
ما تدعيش عليا و النبي
.
زيزي

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس يقول...

سهر..

في حاجات شكلها مش مريح وخصوصًا تالت حاجة..

على العموم جزاكي الله خيرًا

بس أنتي كدة فطرتيني وأنا كنت صايمة

مش كنتي تستني لما المغرب يأذن

أعمل فيكي إيه دلوقتي

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس يقول...

أنا كتبت تعليق وراااح

مش عارفة راااح فين

الظاهر فطرت عليه القطة...

الأكل جميل تسلم إيديكي اللي عملت سيرش على الصور

بس الأكلة التالتة دي قلبي مش مستريحلها

وشاكة في أمرها.. ممكن تشرحلينا سيادتك حضرتك يعني البتاع التالت ده إيه..

على فكرة أنا كنت عاوزة أفطر على المغرب وأنتي كدة خليتني أفطر على الصبح
شكلك فطريتينا على توقيتك

يلاااا خير.. يجعله عااااامر إن شاء الله

أبوسويلم يقول...

السلام عليكم
قال ويقولوا الدمايطة بخلاء
فيه حد فى المدونات كلها عمل اكل للمدونين غير الدمايطة ممثلين فى شخصك الكريم
بس ايه الطبق الثالث ده
انا بصراحة ما عرفتوش
اللى اقدر اقوله
ان ربنا ما يرضاش بالظلم
ومسيرى اشوف الاكل ده فى الواقع
صحيح
اسك المدونة جميل
وجوز العيون اللى فوق جامدين جدا
والسلام

البنت الشلبية يقول...

الف شكر على العزومة الجميلة انا بقى هختار الصنف التالت شكله كده عبارة عن عقارب مسلوقة هههههههههههه
اللهم انى صائمة
واهلا بكل الدمايطة وان شاء الله العزومة الجاية عندى بقى
سلام

بتاع العسل يقول...

بعد السلام
اظاهر كدا والله اعلم
ربنا بيحبنى اوى

والله النت قاطع طول النهار
ولسه جاى قبل المغرب ب10 دقائق
بس والحمد لله هلحق المائدة
واول ما المغرب يأذن
هبدأ بالعصير واستنى شويه
وانا هنده لسى السيد يجى معانا
وهنعنله كومه لو اتاخر لان النت السبب
عشان انت عارفة الاصول
مائدة فى بلده وميكلشنها

وكل سنة وانتى طيبه
وكل مائدة وانت بخير
ان شاء الله
سلام الوقتى

قطوف يقول...

ياه على الكرم اثبتلهم ان احنا كرماء
كابوريا و حلو وعصير وحاجات مش عارفه
لا احنا كرما أوي بيقولم احنا عزمنا القطر واحنا الدمايطه عزمنا البلوجر كله خلاص الدمايطه بقوا كرما
احنا هيضربنا المثل فى الكرم بعد كده
طبيخك حلو أوي ممكن أخد حاجه وانا ماشى

Hadota ... حدوتة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه يابنتى كل الاكل دا جوعتينى بجد
انا هخاف افتح مدونتك قبل الفطار
مشكورة يا ستى ويجعله عامر
الفطار الجاى امتى بقى؟؟

تحياتى يا جميلة

sahr يقول...

في القلب
لا دا انا اعجبك اوي خصوصا في موضوع الطبيخ دا
دا كفاية ان ريحة الاكل هي اللي جبتك هاطبخلك كده كل يوم
نورتي المدونه ويارب ماتكونش دي اخر مرة
رمضان كريم

sahr يقول...

دكتور كسلان
تنور المدونه في اي وقت وباي عدد مرة تلاته براحتك بس ماتنسناش
وبالنسبة انا جايبة الاكل منين فبلاش احراج
رمضان كريم

sahr يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
بتاع العسل يقول...

بعد السلام

بيتهيألى كفايه كدا على الناس
ولى لسه اعد يأوم يسحر عشان يلحق
وانا بخمن ممكن الاستاكوزا من ابو خالد

وكل سفرة وانت طيبة

وان شاء الله تعمللنا واحدة كمان
على اخر الشهر واهو كله فى ميزان حسناتك وربنا يعينك
من حق
انا شفت فى المفضله عندك جامعة المنصورة
ياعنى معانا على الخط بتروحى الجديدة
على العموم انا فى رابعة السنادى
ان شاء الله
ياترى انتى سنة كام
؟

سلام

حصان بري يقول...

عزومه علي الورق
:) هتخليني اصدق اللي بيتقال عن الدمايطه
تشرب شاي ولا مانتش كيييف
بس تسلم ايدك يا جميل
وكل رمضان وانتي طيبه

فكره المسابقه الرمضانيه بجد حلوه جدا
تحياتي

sahr يقول...

princess dodo
لو كنت أعرف ان ريحة الاكل هي اللي هتجيببك كنت عملت كده من زمان
نورتي المدونه
مستنياكي تاني

sahr يقول...

DoMaLaYs
لا ولسه
انت لسه شفت حاجة
نورت المدونه
البيت بيتك بقى خلاص
رمضان كريم

sahr يقول...

أوشه
احنا لسه فيها
امسحي السفرة بس خلي شويه للناس التانية
رمضان كريم

sahr يقول...

الطائر الحزين
لا ازاي بقى
بسم الله حتى يبقى عيش وملح
وكلنا هنصلي برده
رمضان كريم

sahr يقول...

أحساس لسه حى
مفيش بيت هيتخرب ولا حاجة
نفطر على تمرة وبعدين نكمل الباقي دا ولا انت بخيل بقى
نورت المدونه
رمضان كريم

sahr يقول...

david santos
thanks

sahr يقول...

dr.Roufy
طبعا طبعا الدمايطة كرماء واللي يقول غير كده اوعي تصدقيه
دا احنا اهل الكرم كله
بالهنا والشفاء لأخواتي المدونين والمدونات الغلبانين والغلبانات
منورة
رمضان كريم

sahr يقول...

mohamed hesham
كل سنة وانت طيب
نورت المدونه
ويارب ماتكونش دي اخر مرة
رمضان كريم

sahr يقول...

abo salah
اوردحي ؟
هادبحلك خروف من عندي المرة الجايا ان شاء الله
وماينفعش تحلي كده علطول
عاوز تأكل الحلو اتفضل الاول من الاصناف الغامضة دي
وإلا والله العظيم بقى .... .... ا
منور
رمضان كريم

sahr يقول...

bedo
لا لا لا كده ازعل
مالهم الدمايطة بقى
الحكمة من العزومة دي فتح النفس وهتبقى برده عيش وملح
ويلا ياسيدي مستنين منك انت التقيل عاوزين عزومة بجد
انت منين؟؟؟؟؟

sahr يقول...

bedo
نسيت اقولك الف سلامة لجهازك
ومستنينك في حل المسابقة

sahr يقول...

Meekness
وهو المطلوب إثباته كل الناس تجوع
بس إيه رأيك في ريحة الاكل لا تقاوم مش كده
مفاجأه .. وأدعي عليكي ؟
طيب ازاي
لا طبعا
منورة
رمضان كريم

sahr يقول...

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس
كله تحت امرك كلي من اللي تحبيه وسيبي اي حاجة مش مريحاكي
احنا عاوزين ايه غير راحتك؟
منورة
دمياط كريم

sahr يقول...

ابو سويلم
بخلاء دي طالعه اشاعه على الدمايطة عاوزين يبوظوا سمعتنا
انت مش عارف الطبق التالت وعارف الباقي يعني
وبعدين هي خطوة خطوة تشوف الاكل دا الاول وبعدين تأكله
وشكرا اوي على ذوقك
واتفضل العيون لو عاوزوهم
نورت المدونه
يارب متبقاش دي اخر مرة

sahr يقول...

البنت الشلبية
عجبك الصنف التالت ؟
والله لو عجبك اتفضل الف هنا وشفاء
بس بلاش عقارب مسلوقة دي
ومستنين العزومة بتاعتك
رمضان كريم

sahr يقول...

بتاع العسل
الحمد لله انك لحقتها والحمد لله ان النت كان فاصل طول النهار
مكنتش هتقدر تقاوم
وانده لاي حد انت عاوزه
لقمة هنية تكفي مايه
رمضان كريم

sahr يقول...

سى السيد
اشاعات والنبي اللي طالعه على الدمايطة دي
على فكرة انا اتعقدت سمعة الدمايطة بايظة خالص
اتفضل خد اللي انت عاوزه

sahr يقول...

حدوته
ياابنتي بالهنا والشفاء
عشان يبقى عيش وملح
الفطار الجاي بقى عندك .. ولا ايه؟

sahr يقول...

بتاع العسل
لا براحتكم خالص
ابو خالد مين ؟ عيب
عمايل ايدي وحياة عنيا
انا في رابعه برده ان شاء الله

sahr يقول...

حصان بري
اوعى تصدق الاشاعات دي
وورينا بقى العزومة اللي بجد
انت منين؟؟؟
عجبتك بجد فكرة المسابقة؟ طيب يلا اشترك فيها
منور
رمضان كريم

sahr يقول...

نداء عاجل لكل الدمايطة
سمعتنا في خطر
ماتنفعش الاشاعات دي
ونسيت اقول حاجة كل واحد يعد صوابع ايديه بعد الاكل دا
اصل انا في الطبيخ دا ولا كلمة هاعمل برنامج ينافس منى عامر بعد شويه
وكل سنة وانتوا طيبين
بالهنا والشفاء
رمضان كريم

Doba يقول...

جوعتينى مليش دعوة بقى انا عاوزة اكل من ده هعيطلكو

عااا
عاااا
كل سنة وانتم طيبين
ممكن بق عصييييير طيب


مدفع الافطااااار اضررررررب
يلا باى
هبة

el_assel يقول...

حــرام احنا صايمين
انا كده حفضل جعان لغاية الفطار

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

انا والله لسه جاى من الكليه حالا
وسمعت ان سمعتنا فى خطر
وان كان صاحب مدونه (حصان برى) زعلان
وعاوزها مش على الورق يجى هو على حسابه من كفر الشيخ واحنا هنرضيه
ونعمل معاه احسن واجب
ان شاء الله ونعرفه سمعتنا ازااى
وهنشربه الشاى كمان

وانا عديت صوابعى اكتر من مرة
لكن فى الاخر لقيتهم تمام
اصل انا متقلتش فى الاكل

سلااااام

حسام مراد يقول...

ههههههههههههههههههههههه
حرااااااااااااام عليكى
ده عذااااااااااااااااااااب
انتى عارفه انا بقراء البوست ده وبتفرج على الصور دى الساعه كام دلوقتى الساعه 5.30 قبل الفطار وانا ميت من العطش
عمال اتفرج ومش جعان خالص بس اول
ما شوت العصير كنت هاتهبل وافطر بجد عطشااااااااااان جدا
ههههههههههههههه

ع العموم الف شكر ع العزومه الجميله اوى دى
بجد الاكل شكله تحفه ده انتى طلعتى طبيخه بريمو

يلا كل سنه وانتى الى الله اقرب
ورمضان كريم
تقبلى ارق تحياتى وسلاماتى
شغال

Unknown يقول...

يا سلام على المائدة العامرة عجبنى اوى طبق الحلو ده سفرة دايمة ان شاء الله و تاعلى عندى باه فى سفرة مستنياكى بحق و حقيقى

No Fear يقول...

السلام عليكم
أنا كفاية علي العصير علشان معملش فضايح
كل سنةو أنت طيبة و عقبال العزومة الجاية

sahr يقول...

Doba
والله لو كنت اعرف ان ريحة الاكل هتجيبك المدونه كنت عملتها من زمان
واتفضلي العصير والاكل كله
صوما مقبولا وافطارا شهيا
مدفع الافطار ضرب خلاص
رمضان كريم

sahr يقول...

el_assel
يلا معلش علشان يفتح نفسك
بس ايه رأيك في ريحة الاكل لا تقاوم هي اللي عرفت تجيبك
نورت المدونه
رمضان كريم

حسن مشالي يقول...

كل عام وانت بخير

الظاهر ان حظى معى مدونتك هايكون شهى

اول مرة ازورها اتفاجأ بعزومة فخمة كدا
استحملى بقى انا كل يوم هنا
-----
مدونتك ليها تميوها الخاص احيك عليها
تحياتى وتقديرى

sahr يقول...

بتاع العسل
صاحب كرم والله بس كملها بقى للأخر وتحاسب كمان على المواصلات رايح جاي
وبعدين ان اتعقدت خلاص من اول يوم دخلت فيه الكليه واتلقيت السمعه دي طالعه على الدمايطة
متأكد أن صوابعك زي ماهي؟

sahr يقول...

حسام مراد
اه بصراحه العطش دا صعب
اوحش حاجة في الصيام العطش
بالهنا والشفاء
دا عينه بس . وما خفي كان اعظم
رمضان كريم

sahr يقول...

عاليا حليم
سفرة بجد وحقيقي
انا جايه علطول

sahr يقول...

No Fear
فضايح ايه ؟ ولا يهمك
مش لوحدك انا قبلك
العزومة الجايه عندك بقى ان شاء الله
نورت المدونه
رمضان كريم

sahr يقول...

حسن مشالي
الظاهر بقى ان حماتك بتحبك اوي
تشرف في اي وقت بس انت ماترجعش في كلامك
نورت المدونه
رمضان كريم

ta5areef يقول...

شكرا يا ستى ع العزومة ولو انى جيت متاخر وملحقتش حاجة كسلان خلص الاكل

ta5areef يقول...

شكرا ع العزومة بس انا جيت متاخر قوى وملحقتش اى حاجة

خيرالدين يقول...

جمعية تحسين صورة الدمايطه فى الخارج ترسل لك خطاب تحيه وعرفان على جهودك فى اطار تحسين صورتنا امام المدونين من ابناء المحافظات الاخرى

وذلك بعد ان شاهد مندوب من الجمعيه مائدة الافطار المبذره التى انفقتى فيها الاف الجنيهات
لكن كله يهون علشان دمياط

sahr يقول...

تخاريف دكتور
مش متأخر ولا حاجة
الخير كتير
بس مايصحش تقول كده على كسلان ولا عشان يعني انت زملكاوي وهو اهلاوي
انا بهدي النفوس بس
رمضان كريم

sahr يقول...

e7na
وصل خطابكم ونعلمكم باننا نفعل كل ما بوسعنا لتحسين هذه الصورة
وكله يهون عشان خاطر عيون دمياط
ورمضان كريم

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

خلاص طالما دا رايك
هنحاسب على المواصلات
واهو كله بثوابه
واحنا فى رمضان

انا متاكد اصل انا بكتب بالشمال
وبعدين لقتنى كتبت اول محاضرتين كويس
عرفت ان الصوابع تمام

سلاااام

DARK يقول...

ميرسى جدا على العزومة الجامدة دى
ومعلش اتاخرت عليكى
كل سنة وانتى طيبة