١٩‏/٠٩‏/٢٠٠٧

المسابقة الرمضانية

في الأول انا ليا طلب لاي حد يقرأ البوست دا
ياإما يدعي على سامح ربنا يهده او يدعيله ربنا يهديه
سامح دا بتاع النت
اللي كل شويه يفصل النت بالأيام
المهم
المسابقة ليوم6 و7 و8
المسابقة السادسة
اذكر من الجزء السادس إية تبين وظيفة القرآن كرسالة هادية ومعجزة تغييرية
السؤال سهل وبسيط خالص

المسابقة السابعة
في الجزء السابع : ذكر القرأن نموذجا لأناس سمعوا آيات القرآن وفهموها وتأثروا بها، وقالوا من الكلمات ما يدل على دخول نور الإيمان إلى قلوبهم ... اذكر هذه الآيات التي تدل على هذا النموذج في الجزء السابع
مفيش أسهل من كده بقى

المسابقة الثامنة
لماذا يقرأ الإنسان؟! وهل يعقل أن يقوم المرء بالقراءة بلسانه وحنجرته دون أن يعمل عقله فيما يقرأ ، ودوم أن يجتهد في فهم المعنى المراد من الكلمات التي تقع عليها عيناه ؟! وكم كتابا يقرأه الناس دون فهم معانيه ؟
السؤال دا بقى مش عاوز مذاكرة

هناك ٨ تعليقات:

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

انا بدعى على سامح ربنا يهده كمان وكمان اذا ما اتصلحش عن كده شويه
وبعدين
مش عارف انتى سبقتى ولا انا الى متاخر
على العموم انا هواصل ان شاء الله
لحد ما اسبق
عشان اعرف اجاوب
و؟؟؟
يعنى لو ممكن ادوق
قطعة واحدة
عشان اعرف (ازاى بتعملها)واكيد
هتتطلع جميلة من غير ما ادوقها


سلام

abo salah يقول...

بعد السلام عليكم

نسيت أقولك في تعليقي السابق في بوست أعترافات حاجتين مهمين

أولا مبروك علي شكل المدونة الجديد ولو أنك مغمقها أوي ، عايزك تفتحيها أحسن و تتفألي

ثانيا أحييكي بجد علي فكرة المسابقة الرمضانية الممتازة
ولكنها عايزي مني شوية مذاكرة لأني متأخر أوي


وعامة ياستي ربنا يهدي الأخ سامح

وجود أسمي في بوستك السابق ده شئ شرفني و فرحني أوي

ويالا بقي مستنيكي في مدونتي عشان في تدبيسة صغيرة كده

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة

أوشه يقول...

السؤال السادس:
"يا أيها الناس قد جاءكم برهن من ربكم وانزلنا اليكم نورا مبينا*274*"النساء

"وأنزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يدي من الكتاب ومهيمنا عليه....*48*"المائده

السؤال السابع:
"واذا سمعوا ما أنزل الى الرسول ترى أعينهم تفيض من الدمع مما عرفوا من الحق
يقولون ربنا آمنا فاكتبنا مع الشاهدين*83*"المائده

السؤال التامن:
"أن تقولوا انما أنزل الكتاب على طائفتين من قبلنا وان كنا عن دراستهم لغافلين*156*"الأنعام

sahr يقول...

بتاع العسل
انا مش سابقة انت اللي متأخر يعني اضعف الإيمان كل يوم جزء مش كتير عليك
وعلى فكرة انا الحمد لله في الجزء 26 وهاحاول اختمه بكرة ان شاء الله ادعيلي
وآه قبل ما انسى دي كانت عزومة مركبية
ماشي
سلام ياعسل

sahr يقول...

ابو صلاح
الله يبارك فيك
ويلا ملحوقة .ذاكر وتعالى جاوب وانت شاطر انا عارفه

sahr يقول...

اوشة
منتشرة علطول ونشيطة كده
انتي اللي رافعه رأسي
ربنا يخليكي

قطوف يقول...

الأميرة سهر
محدش يقدريزعلك احنا نولع دمياط كلها عشان خاطرك
مدونتك جميله أوى
فكره المسابقه حلوهوتذكره للناس جعلها الله فى ميزان حسناتك
وبعدين المسابقه والله انا بقرأقبل المغرب يعنى من غير تركيز ريحة الاكل بدمرنى
اما بالنسبه لسامح فعليك net cut ,

sahr يقول...

سي السيد
دمياط بس ؟
وبعدين ياسيدي يس السيد ابقى ابعد عن ريحة الأكل ابقى اطلع فوق السطح واقرأ قرأن هيبقى منك للسماء علطول تأمل فيها شوية دي بتبقى تحفة وقت المغربية
أما بالنسبة لنت كت فاللي مش ارضاه لنفسي ارضاه لغيري وبعدين ما انا عندي السوتش وواخد منه ناس كتير وسوتش كمان ممكن افصل عنهم يروحوا لسامح يولعوا فيه بس خلينا ساكتين الطيب احسن
نورت المدونه